Saskia Juijn

Word de ondernemer die je graag wilt zijn...

Drie tips voor het schrijven van fijne en aantrekkelijke teksten


Afgelopen dinsdag gaf ik de workshop 'Schrijf wervende teksten die klanten aantrekken' aan een groep mooie ondernemers. Door middel van een aantal opdrachten ontdekten ze met welke teksten ze hun klanten kunnen bereiken. En welke woorden ze het beste kunnen gebruiken.

Geïnspireerd en enthousiast gingen de deelnemers weer naar huis. Om verder te werken aan hun teksten. De eerste schrijfsels met een vraag om feedback gaan al rond in de groep.

Vaak zien zelfstandigen als een berg op tegen het schrijven van teksten voor hun website of social media. Terwijl het met een aantal aanwijzingen zoveel makkelijker wordt. Dat hebben ook de deelnemers aan de workshop kunnen ervaren.
 


Graag deel ik met jou een drietal tips uit deze workshop die ook jou kunnen helpen om aantrekkelijke teksten te schrijven. Teksten die fijn zijn om te schrijven en te lezen.

Tip 1: Schrijf voor je favoriete klant

Wie is jouw favoriete klant of cliënt? Met welke mensen werk jij het liefst? Is het een man of vrouw van een bepaalde leeftijd? Of help jij, behandel jij, liefst mensen met een bepaalde vraag of probleem? Omdat je dat zelf het leukste of meest uitdagend vindt? 

Van welke groep klanten word jij het meest blij? Sta eens stil bij deze vraag.

Wanneer jij een helder beeld hebt van jouw favoriete doelgroep, houd dit beeld dan in gedachten als je teksten schrijft voor je website of social media. Want allereerst geeft jouw favoriete klant je dus een blij gevoel omdat je graag met hem of haar werkt. En vanuit plezier ontstaan de mooiste dingen, en dus ook teksten.

Bovendien schrijf je, omdat je je in de klant inleeft, ook de dingen die je klant echt interessant vindt. Je potentiële klant wordt nieuwsgierig naar jou, naar wat jij te bieden hebt. Want misschien kun jij helpen.

En dat is mooi, dat mensen nieuwsgierig worden, want dan blijven ze je volgen en wordt de drempel om een afspraak met je te maken steeds lager.

Tip 2: Kies je woorden zorgvuldig

Coaches, therapeuten en andere zelfstandig professionals die met mensen werken houden van hun vak en hebben vaak veel kennis en ervaring opgedaan. Ze kennen veel methoden en technieken. 

Realiseer je dat de mensen die jij verder helpt die kennis niet hebben. En de woorden die daar bij horen ook vaak niet kennen. Wees dus voorzichtig met het vertellen over die methoden en technieken. En vermijd het gebruiken van vakjargon.

Schrijf je teksten op een laagdrempelige en toegankelijke manier. Een manier die voor iedereen begrijpelijk is. Zodat mensen niet afhaken op woorden of begrippen die ze niet snappen. Of waar ze niets mee hebben.

Jezelf verloochenen is nu ook weer niet nodig. Je mag best informatie geven over je manier van coachen of behandelen. Of verwijzen naar een pagina op je website waar je wel meer de diepte in gaat.

Zelf schreef ik jaren geleden nooit over 'ondernemen vanuit je hart' maar had ik het over 'succesvol ondernemen met plezier'. Omdat ik merkte dat mijn doelgroep het al snel zweverig vond. Inmiddels werk ik het liefst met ondernemers die zelfbewust zijn en een beetje zelfreflectie niet schuwen. Zij schrikken niet van ondernemen vanuit je hart. En nu gebruik ik het dus wel.

Kortom, pas de woorden die je gebruikt aan aan je beoogde doelgroep.

Tip 3: Laat jezelf zien

Je moest eens weten op hoeveel websites ik moet speuren naar een foto van degene die de dienst aanbiedt. Soms moet ik zelfs zoeken naar de naam van de ondernemer of professional! Veel zelfstandig professionals zijn verlegen, té verlegen. Of ze realiseren zich niet hoe belangrijk het is om persoonlijk te zijn.

Want jouw klant wil niet alleen weten dat jij haar of zijn probleem kan oplossen of behoefte kan vervullen. Je klant wil ook weten wie degene is die de dienst aanbiedt. Je potentiele cliënt wil graag ontdekken of er een klik is met jou.

Dus laat jezelf zien in je communicatie. Maak het persoonlijk. Zorg voor een goede 'over mij' pagina op je website. Waarin je vertelt over wat jou beweegt en waar je enthousiast van wordt.

Begin in nieuwsbrieven en op social media voorzichtig met het delen van iets waar je enthousiast van wordt. Iets dat gerelateerd is aan je vak. Of vertel over een ervaring met een klant die je hebt verder geholpen. Je zult merken dat lezers dat leuk vinden. En dat maakt het makkelijker om het meer en meer te doen.

Houd natuurlijk wel in de gaten dat het niet alléen over jou gaat. Je lezers willen uiteindelijk vooral dingen lezen die hen inspireren of verder kunnen helpen. Zorg dus voor een mooie mix. Speel daarmee.


Wil je graag nog meer tips over het schrijven van teksten die jouw klanten aanspreken? En ermee oefenen en feedback ontvangen?

Doe mee aan de workshop 'Schrijf wervende teksten die klanten aantrekken' op woensdagochtend 8 november. 

Lees hier meer over deze workshop. En wil je meedoen, wacht niet te lang met opgeven. Er zijn nog twee plekken beschikbaar. 


Vond jij deze blog interessant of inspirerend? Abonneer je dan op mijn nieuwsbrief met daarin een overzicht van de nieuwste blogs!
 

Saskia Juijn

Graag inspireer en help ik bewuste zelfstandig professionals om op een ontspannen manier en met veel plezier èn resultaat hun bedrijf of praktijk te runnen.

Dit doe ik door middel van blogs en vlogs, workshops en coaching.

Plaats hier je reactie!

Dit veld graag vullen!
Dit veld graag vullen!
Dit veld graag vullen!