Saskia Juijn

Word de ondernemer die je graag wilt zijn...

Weten wie je klant is maakt ondernemen makkelijker

Vorige week sprak ik een ondernemer die het maar onzin vond dat je een doelgroep zou moeten kiezen. Ze vertelde me dat ze veel verschillende klanten had en ook verschillende diensten aanbood. Ze vond nou eenmaal van alles leuk en wilde niet kiezen.

Helemaal prima natuurlijk. Als iets werkt voor jou waarom zou je het dan veranderen?

Toch helpt het veel zelfstandig professionals wel om een doelgroep te kiezen. Het helpt hen om beter te focussen. En dat maakt ondernemen makkelijker.

Want wanneer je weet welke mensen jij het beste kunt helpen dan weet je ook wat je hen kunt aanbieden. Je kunt je dan volledig richten op die bepaalde dienst. En je daarin specialiseren en daar bekend mee worden. Zodat ook anderen je gaan vinden.

Als je weet wie jouw doelgroep is kun je onderzoeken wie ze precies zijn, hoe ze in elkaar zitten, waar ze te vinden zijn en hoe je ze het beste benaderen kunt. Best handig!
 

Maar hoe vind je nu die doelgroep die bij jou past?
 

Eigenlijk is er maar één vraag die je hebt te beantwoorden. En die is: Van welke klant word jij het meest blij? Wie help jij het liefst? Welke vragen en problemen hebben jouw favoriete klanten?

Je zult merken dat als jij weet wie jouw favoriete klant is, dat je dan enthousiast wordt. Dat je staat te popelen om met die klanten aan de slag te gaan. Omdat je precies weet wat jij kunt betekenen voor die klant. Wat jouw meerwaarde is.

En wanneer jij werkt met jouw favoriete klant zal ook het beste in jou naar boven komen.

Toen ik in Lelystad woonde en zelfstandig ondernemers coachte had ik een heel leuke ervaring met Sam, een heel muzikale en creatieve ondernemer. Sam gaf muziekles, begeleidde een aantal bands en trad zelf ook regelmatig op. Hij was echter een enorme chaoot. Zijn administratie was een rommeltje, hij had geen strategie voor zijn bedrijf en hij liet alles op zich afkomen. Plannen deed ie niet. Hij had helemaal geen overzicht en dat leverde stress op.

Ik ontdekte toen dat ik het heerlijk vond om hem te helpen om dat overzicht te creeëren. Op een middag hebben we alle ideeën en to-do's die in zijn hoofd zaten op post-its uitgeschreven. Aan de hand van al die aantekeningen kon hij prioriteiten stellen en een planning maken.

Toen ik Sam een paar weken later weer zag vertelde hij hoe blij hij was. Want omdat hij nu wist wat zijn prioriteiten waren en hij een planning had, ervaarde hij rust en wist hij steeds waar hij zijn tijd en energie het beste aan kon besteden.

Daar weer ik weer heel blij van. Want ik vond het leuk met hem te werken. En het was fantastisch om te ervaren dat datgene wat ik hem kon bieden - en wat voor mij zo vanzelfsprekend was - hem zo goed kon helpen. Ik heb daarna nog meer creatieve chaoten verder kunnen helpen en vond dat erg leuk.

In de loop van de jaren is het profiel van mijn favoriete klant wel een beetje veranderd. Zo help ik nog steeds graag ondernemers die moeite hebben om prioriteiten te stellen en keuzes te maken. Maar daarbij vind ik het nu nog belangrijker dan vroeger dat de ondernemers die ik coach het lef hebben om naar zichzelf te kijken en te delen wat ze bezighoudt. En dat ze echt open staan voor verandering en persoonlijke ontwikkeling. Ik houd nou eenmaal van een beetje diepgang!

En jij? Weet jij wie jouw favoriete klant is? Van welke klant jij het meest blij wordt? Onderzoek het, zou ik zeggen. En misschien maakt dat het ondernemen (nog) makkelijker en leuker!



Vond jij deze blog interessant of inspirerend? Abonneer je dan op mijn nieuwsbrief met daarin een overzicht van de nieuwste blogs!

Saskia Juijn

Graag inspireer en help ik bewuste zelfstandig professionals om op een ontspannen manier en met veel plezier èn resultaat hun bedrijf of praktijk te runnen.

Dit doe ik door middel van blogs en vlogs, workshops en coaching.

Plaats hier je reactie!

Dit veld graag vullen!
Dit veld graag vullen!
Dit veld graag vullen!